Bagaimanakah cara untuk memiliki pengaruh?
Sebelum saya terlupa, segala cara di bawah perlulah dilakukan dengan
ikhlas dan bukan dengan niat untuk membina pengaruh walaupun kita boleh
membinanya. Pengaruh itu boleh terbina sendiri. Maka, fokuslah kepada
keikhlasan dan juga pada proses yang dilakukan.
Berikut adalah 18 cara yang boleh dilakukan untuk membina pengaruh di
dalam perniagaan atau dalam erti kata yang lain, jika ia dilakukan
secara konsisten walaupun tanpa niat untuk membina pengaruh, ia boleh
mencipta pengaruh yang berpanjangan..
1. Tidak terlalu meminta-minta dengan orang lain. Banyakkan
berdikari. Alasannya mudah iaitu kuasa pengaruh kita tidak terlalu kuat
kerana apa yang kita miliki bukan hasil usaha kita sepenuhnya. Pengaruh
biasanya wujud akibat daripada diri individu itu sendiri.
2. Tidak menyatakan kelemahan kita secara terbuka. Banyakkan
berbicara mengenai kejayaan. Walaupun kita mempunyai 99 kegagalan dan
hanya satu kejayaan, kerapkan berkongsi cerita mengenai satu kejayaan
tersebut. Orang lebih mahu mendengar cerita kejayaan berbanding cerita
kegagalan.
3. Tidak merendah-rendahkan diri sendiri. Bagaimana orang boleh yakin pada kita jika kita sendiri tidak yakin pada diri sendiri?
4. Banyakkan berkongsi ilmu dan pengalaman tanpa mengenakan bayaran.
Ini tidak dapat disangkalkan lagi keberkesanannya. Tangan yang memberi
itu amat tinggi kedudukannya..
5. Tidak memperbodohkan orang lain terutama di dalam proses menjual.
6. Tidak memaksa-maksa orang lain memenuhi kehendak kita seperti di dalam jualan.
7. Banyakkan bercakap atau menulis mengenai perkara yang menjadi bidang fokus kita. Pengaruh akan terbina kerana fokus.
8. Membantu orang lain menyelesaikan masalah mereka dengan sepenuh hati (ikhlas).
9. Elakkan perkara atau perbuatan yang jelas salah. Jika tidak tersengaja, minta maaf dengan mereka yang terlibat.
10. Tidak memuji-muji diri sendiri.
11. Menghormati prinsip dan pegangan baik orang lain.
12. Integriti yang tinggi: Melayan semua orang sama rata tidak kira
tahap, pangkat atau kedudukan. Bagi diri saya sendiri dalam bidang
Internet Marketing, saya melayan semua orang sama rata tidak kira mereka
newbie atau otai.
13. Berbahasa dan berkata-kata dengan baik. Yang penting bukanlah apa
yang kita katakan sama ada positif atau negatif, tetapi bagaimana kita
berkata-kata di mana kata-kata itu tidak melukakan si pendengar.
“Sampaikan yang negatif dengan cara positif”.
14. Sentiasa berkongsikan sesuatu yang bermanfaat seperti kata-kata yang boleh memotivasikan atau menggembirakan orang lain.
15. Elakkan berkongsi perkara yang terlalu peribadi terutama perkara peribadi yang boleh mencalar kredibiliti.
16. Tidak menyerang peribadi seseorang atau tidak terlalu emosional.
17. Gunakan bahasa aras tinggi seperti Bahasa Melayu Tinggi di dalam
sebarang komunikasi perniagaan. Ia bukan bermaksud bahasa baku, tetapi
bahasa yang sedap didengar dan membuatkan pelanggan kita amat-amat rasa
dihormati dan ‘diletak di tempat yang tinggi’.
18. Tunaikan janji. Jika tidak dapat tunaikan pada waktu yang
dinyatakan, berterus-terang kepada pelanggan agar mereka tidak
tertunggu-tunggu. Orang yang amanah pada janjinya biasanya mudah
dipercayai oleh ramai orang. Dari situ akan berlakunya cakap-cakap mulut
yang positif mengenai kita atau perniagaan.
Sumber: http://blog.smartusaha.com/membina-pengaruh-perniagaan/
No comments:
Post a Comment