MAKNA
dari sebgi bahasa: tahan, tahan diri dari makan atau dari cakap
dari istilah: tahan diri dari nafsu zahir (makan minum) dan nafsu batin (kawin) dari subuh hingga maghrib dgn niat.
SEJARAH
Puasa di syariatkan pada tahun ke 2 hijrah, bulan syaaban. Umat2 terdahulu sudah disyariatkan berpuasa, tapi puasa ramadhan khas disyariatkan buat umat Nabi Muhammad.
DALIL:
al baqarah; 183-185
hadis 'buniyal islamu ala khamsin'
HUKUM MENINGGALKAN PUASA:
Murtad siapa yang mengingkari kewajipan puasa, dia diminta bertaubat, andai tak mau bertaubat, maka dibunuh, begitulah hukum hudud bagi org yg murtad.
Tapi tidak dikira murtad andai dia baru memeluk Islam, atau dia berada di kawasan yang jauh dari alim ulama (dia jahil)
Sekiranya seseorang itu mengakui kewajipan puasa, namun tidak mengerjakannya, maka dia tidak murtad krn dia mengakui kewajipan puasa, dia cuma fasiq.
HIKMAH
1. antara hikmahnya ialah melahirkan hamba yang menyedari kehambaanya dan tunduk patuh kpd kehendak Penciptanya. Mendampingi Allah mengingatiNya.
2. Mengelak perut dari terlalu kenyang, menjauhi minda dari memikirkan hawa nafsu makan, lantas memudahkan manusia untuk fokus beribadah kpd Allah.
3. Terlalu kenyang akan mengeraskan jiwa, dan bersikap kasar. Lapar akan melembut dan penghaluskan perasaan manusia. membesihkan jiwa.
4. Bagi orang kaya tahu bagaimana rasa lapar, maka dia tahu bagaimana yang dihadapi oleh org2 miskin yg kepalaran, munculah sikap kasih sayang, simpati, kasihan dan tolong menolong.
PENETAPAN MASUKNYA BULAN RAMADHAN
ada 2 kaedah:
1) Melihat anak bulan ramadhanpada 29 syaaban, malam 30 syaaban, lihatlah anak bulan.cukup seorang saksi shj yg nampak anak bulan itu. (ada pendapat mengatakan dua org saksi diperlukan)
2) Sempurnakan 30 hari bulan syaabansekiranya anak bulan ramadhan tidak kelihatan pada 29 syaaban malam 30, maka esoknya (30 syaaban) dikira sbg syaaban. lusa barulah ramadhan.
andai nampak anak bulan pada 29 syaaban malam 30, maka esoknya berpuasa. maka jadilah syaaban hanya 29 sahaja, krn esoknya ialah 1 ramadhan.
berdasarkan hadis Nabi
صوموا لرؤيته وافطروا لرؤيته فإن غم عليكم فاكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما
"berpuasalah dgn melihatnya, berbukalah dgn melihatnya, jika kamu terhalang dari melihatnya, maka sempurnakanlah syaaban 30 hari."
berbezanya tempat, akan menyebabkan berbezanya tempat terbit anak bulan, dan menyebabkan berbezanya tarikh masuknya bulan ramadhan.
ada tempat yg ramadhan masuk awal, ada tempat yg ramadhan masuk lewat sikit.
negeri2 yg berdekatan dgn neegeri yg melihat anak bulan wajib turut berpuasa dgn negeri yg melihat anak bulan itu.
manakala negeri2 yg jauh dari negeri itu tidak diwajibkan.
andai kita yg berpuasa ini berpindah ke negeri lain, yg mana negeri itu masih berpuasa, sdgkan kita dah puasa cukup 30 hari, maka kita kena puasa juga, krn bila kita berada di tempat itu maka kita kena ikut hukum tempat tu,
kena beraya tarikh mrk raya. krn kita kena ikut hukum tempat mrk
andai kita hanya berpuasa 28 hari shj, kmudian kita berpindah ke negeri lain yg mana mrk sdg raya, maka kita pun kena raya juga, tp kena qadho 1 hari, krn 1 bulan samada 29 hari atau 30 hari, tidak ada 28 hari.
andai kita sdg beraya pada waktu pagi, kmudian petangnya kita berada d negeri lain yg penduduknya masih berpuasa, maka kita kena tahan diri utk baki hari tersebut shj, krn kita kena ikut hukum tempat tu..
Mohamad Hudri b Md Isa
3.00AM
14 Julai 2013
Kedah
Sumber:
Kitab Al Fiqhul Manhaji (Mazhab Syafie)
Dr. Mustofa Al Khin , Dr Mustofa Al bugho dan Ali Asy Syarbaji
No comments:
Post a Comment