Jihad tidak perlu izin ibu bapa. Seperti sholat, puasa, zakat, haji dan umrah. Kerana jihad juga sama fardhu ain seperti lain-lainnya.
ibu bapa mana yang tak sayang anak? nak biar anak mati. tiada ibu bapa yang mengizinkan anaknya berperang, sekalipun keadaan sangatlah mendesak, mrk hanya berkata bhw mrk akan izinkan jika keadaan sekian2, ttapi, hakikatnya hati mrk tetap berat untuk melepaskan anaknya berperang. kerja gila. siapakah yg rela anaknya berperang, mustahil.. mustahil ibubapa mengizinkan anaknya berperang. tambah-tambah pula ibu bapa sekarang buknlah seperti ibu bapa zaman Rasulullah, ibu bapa dahulu beriman. Lebih mengutamakan jihad berbanding dunia dan anaknya. ibu bapa sekarang lebih mengutamakan dunia dari akhirat. Islam sudah jauh dicampakkan ke belakang, apatah lagi jihad.. jihad sudah jauh dicampakkan. ibubapa sekarang tidak kisah anaknya tidak sholat, asalkan berjaya dalam pelajaran. Tidak kisah anak tak tahu membaca Al-Quran asalkan kaya. mereka bukanlah orang yang menjaga soal agama apatah lagi jihad.
Manusia tidak kisah kita mencari nahas di jalan raya, namun mereka cukup menghalang jika kita ingin mencari nahas di jalan Allah. Manusia tidak halang kita melakukan dosa dan menceburkan diri ke dalam neraka, namun mereka sangatlah marah jika kita beramal, berjihad dan memasuki syurga. Mengapa jihad jalan Allah mereka cukup halang pula? Adakah mereka ingin jadi seperti syaithon?
Adakah kpd mrk kita meminta fatwa/keizinan untuk berjihad? Sedangkan mrk bukanlah orang yg menjaga soal itu, mrk adalah org yg membuang jihad jauh2.. Mrk tidak empunya ilmu mengenainya.
Jihad sudah diizinkan oleh Allah. Jihad diizinkan oleh Allah kepada umat Islam apabila umat Islam diperangi, maka umat Islam boleh berjihad. Keizinan Allah atau keizinan makhluk yang perlu diutamakan? Adakah kalam ibubapa boleh menyaingi kalam Allah?
Ada sebuah hadis yang menerangkan bahawa ada seorang sahabat Nabi yang lebih mengutamakan jihad daripada ibubapanya, dia akan tinggalkan ibubapanya demi untuk berjihad, maka Nabi tidak membangkangi perbuatan itu, kerana sahabat nabi itu lebih bijak memilih apakah yang lebih wajar dia lakukan.
Menurut ulama, jihad pada zaman Nabi hukumnya fardhu kifayah, dan zaman selepas nabi pula hukum jihad terbahagi kepada dua, iaitu fardhu kifayah dan fardhu ain. Kerana itulah kebanyakan hadis menyuruh meminta izin ibubapa untuk berjihad, kerana jihad pada zaman itu hukumnya fardhu kifayah. Adapaun bila fardhu ain, tidak perlukan izin. Jihad pada zaman ini fardhu ain, maka tidak perlu izin.
Ulama mengatakan bahawa jika jihad itu fardhu kifayah, memerlukan izin, jika fardhu ain, tidak perlukan izin. Sekarang jihad itu fardhu ain, fatwa dikeluarkan oleh Syeikh Abdullah Azzam. Seorang ulama yang telah menemui syahid dalam keadaan senyum di Afghanistan. Ibubapanya sendiri menangis-nangis di hadapannya untuk menghalanginya berjihad, maka dia menjawab dengan tegas bahawa dia tetap mahu masuk syurga, dan tak mahu masuk neraka, maka dia terus berjihad tanpa memperdulikannya. Akhirnya tercapailah apa yang dicita-citakannya, dia syahid dalam keadaan senyum d Afghanistan.
Begitu juga dengan Khattab, beliau berjihad tanpa izin ibubapanya, namun beliau selalu mengirim video jihadnya kpd ibu bapanya, bila ibubapanya melihat, akhirnya barulah ibubapanya merelakan anaknya berjihad. dan bapanya mati ketika khattab masih ketegar berjihad dan tak mahu pulang rumah.
Begitulah juga dengan Anak kedah yang berjihad di Afghanistan, beliau berjihad tanpa izin ibubapada, bila disedari rupa2nya anak mrk sudah hilang, rupa2nya anak mrk berjihad d Afghanistan, ibubapanya menyuruh anaknya pulang, namun beliau ketegar ingin berjihad juga, sebelum menemui bidadari yang selalu datang dalam mimpinya, selagi itulah dia tetap nak berjihad. Beliau syahid, dan keluarlah aroma yang harum, dan kelihatan seolah-olah jasadnya masih hidup, tidak mati. Malam harinya, ibubapanya bermimpi melihat anaknya itu memakai serban merah, bila terjaga barulah mrk sedar bhw mrk mendapat mimpi yang sama, menandakan bahawa anak mrk itu telah syahid dan masuk syurga.
Tidak perlu izin makhluk untuk menunaikan perintah Allah. Tidak perlu izin sesiapa untuk menunaikan fardhu jihad fi sabilillah.
Hudri Maahadi
Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata:
ReplyDeleteSesungguhnya seorang lelaki dari Yaman telah berhijrah kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam (untuk berjihad) lalu baginda bertanya: “Adakah kamu mempunyai seseorang di Yaman?”
Dia menjawab: “Ibubapa aku.” Rasulullah bertanya: “Adakah mereka memberi izin kepada engkau?”
Dia menjawab: “Tidak.”
Rasulullah bersabda: “Kembalilah kepada mereka berdua dan mintalah izin dari mereka berdua.
Jika mereka mengizinkan engkau maka berjihadlah akan tetapi (jika tidak)
maka berbuat baiklah kepada mereka berdua.”[1]
Berkata al-Syaukani rahimahullah berkenaan hadis di atas:
Dalam hadis (di atas) terdapat petunjuk bahwa berbuat baik kepada ibubapa adalah lebih utama daripada berjihad. Manakala sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam Jika mereka mengizinkan engkau maka berjihadlah di dalamnya terkandung dalil bahawa wajib (hukumnya) meminta izin ibubapa di dalam urusan berjihad dan yang sedemikian adalah pendapat jumhur ulama’. Dan mereka memutuskan dengan keharaman berjihad jika kedua-duanya atau salah seorang daripada mereka menegah (anak mereka) daripada berjihad kerana sesungguhnya berbuat baik kepada ibubapa adalah fardhu ‘ain manakala jihad adalah fardhu kifayah. Akan tetapi apabila hukum jihad jatuh fardhu ‘ain maka tidak perlu meminta izin (daripada mereka berdua).[2]